Marzysz o projektowaniu wnętrz. Podejmujesz decyzję – zakładasz swoją firmę. Tworzysz stronę, masz wymuskane zdjęcia i realizacje i… zastanawiasz się, gdzie jest ten tłum klientów walących drzwiami i oknami do Twojej firmy?  Albo prowadzisz swoją firmę od kilku lat, ale stanęłaś ze swoim biznesem. Nie bardzo się pojawiają ambitniejsze zlecenia, lepiej płatni klienci i więcej wolnego czasu? Słyszałam jeszcze opinie, że projektowanie wnętrz wykonuje się z pasji i pieniądze nie są ważne. Skoro tak, to po co zakładać firmę? Dlaczego nie projektujesz za darmo?

Pierwszą i najważniejszą rzeczą jaką nauczyłam się w liceum ekonomicznym: celem firmy (jakiejkolwiek) jest zysk. Jeśli nie przynosi zysku, to oznacza, że po prostu gdzieś popełniasz błąd. A zysk w firmie nie oznacza, że nagle pasja zniknie. Będzie jeszcze większa, bo mając wolną głowę i nie musieć martwić się o pieniądze, możesz w spokoju skupić się na tym, co robisz – projektowaniu wnętrz.

Gdyby to było takie proste? A może jest, tylko musisz wiedzieć co jest ważne!

Krok 1

Bądź naprawdę precyzyjna co chcesz robić i co chcesz osiągnąć w swoim życiu. Nie patrz na innych, na innych sukcesy. To jest ich życie, a tutaj jest twoje. Nie musisz oferować wszystkiego, co oferuje Twoja konkurencja. Nie musisz kopiować ich modelu biznesowego.

Patrząc na swoją konkurencję widzisz tylko to, co widać na zewnątrz, ale nie masz żadnego pojęcia na ile ich model biznesowy jest opłacalny. To, że mają najpiękniejszą stronę internetową, profesjonalne zdjęcia i fotorealistyczne wizualizacje na świecie, nie znaczy, że zarabiają świetne pieniądze ( o ile cokolwiek zarabiają). 

Przede wszystkim pomyśl o sobie, co ty chcesz projektować, dla kogo? 

Krok 2

Ile chcesz zarobić pieniędzy? Może nie chcesz (a nawet nie potrzebujesz) milionów. Ale zastanów się ile potrzebujesz zarobić miesięcznie / rocznie, aby żyć komfortowo? Ile potrzebujesz, aby realizować swoje marzenia? Pamiętaj, że praca ma Ci pomóc w życiu takim życiem, jakiego chcesz. Nie żyjesz po to, aby pracować. 

I kolejny raz, nie patrz na konkurencję. Każdy żyje innym życiem, ma inne potrzeby i marzenia. To, że jednemu wystarczy wykonanie projektu za kwotę X, nie oznacza, że tak samo masz wycenić swoje projekty. 

Zacznij od określenia i uświadomienia sobie, jakiej kwoty potrzebujesz, a następnie dopasuj usługi do tej kwoty. Nie odwrotnie. Taki sposób myślenia także pomoże Ci zwiększyć wysokość swoich zarobków w przyszłości.

I najważniejsze, świadomość kwoty, którą musisz zarobić wzmocni Twoją asertywność. Nie będziesz godzić się na pracowanie “za darmo”, poniżej minimalnych kwot, czy dopłacanie do interesu. 

Sama pomyśl – czasami potrzebujesz jednego dobrze płatnego klienta, dla którego będziesz mieć czas, niż 4 klientów, dla których tworzysz projekt po 1/4 ceny i dla których masz tylko 1/4 swojego czasu. To korzyść zarówno dla Ciebie jak i klienta. A znalezienie tego jednego klienta wymaga czasami mniej pracy, niż tych 4. Musisz tylko wiedzieć, gdzie szukać.

Krok 3

Znajdź swoje i klientów dlaczego. Dlaczego chcesz projektować wnętrza? Jeśli właśnie powiedziała, bo kochasz urządzać wnętrza, to niestety rozczaruję Cię. To zła odpowiedź (ok, powiedzmy niewystarczająca). Twoja sąsiadka mieszkająca obok, z pewnością także lubi urządzać wnętrza, bo kupiła ostatnio nowe świeczniki w Pepco i jakże one ładnie wyglądają na stoliku kupionych w B&W na ostatniej promocji. Młode mamy urządzając pokój dla swojej pierwszej pociechy także uwielbiają urządzać wnętrza, tak samo jak cały wysyp gwiazd Internetu na Instagramie, które urządzają swój dom w stylu boho itd. 

Co odróżnia Cię od tej masy innych osób? Pytaj siebie dlaczego lubisz urządzać wnętrza? Pytaj tak długo, aż znajdziesz to coś, to w chwili kryzysu w Twojej firmie spowoduje, że nie rzucisz tego całego projektowania w kąt i wstaniesz rano i dalej będziesz projektować wnętrza. To jest Twoja indywidualna historia, której żadnej inny projektant projektujący dokładnie takie same wnętrza co Ty nie podrobi. To jest coś, co przyciągnie do Ciebie Twoich idealnych klientów.

Pamiętaj, tak samo jak Ty masz głębszy powód, dlaczego projektujesz wnętrza, tak samo Twoi klienci mają głębszy powód, dlaczego chcą zlecić zaprojektowanie wnętrza. Projekt wnętrza sam w sobie nie jest rodzajem usługi, który wykonujesz. Gdyby tak było, klienci zlecaliby wykonanie projektu i nigdy go nie realizowani. Ty rozwiązujesz ich problemy. Z jakim problemem przychodzi przychodzą do Ciebie klienci? Czasami będzie to totalny brak zmysłu artystycznego, czasami brak czasu i chęć zamieszkania w wygodnym wnętrzu, czasami za mała przestrzeń, a czasami chęć, żeby sąsiadka zieleniała z zazdrości na widok nowo urządzonego wnętrza 😉

Krok 4

Nie myśl o swojej stronie internetowej i social mediach jak o wirtualnej wizytówce i portfolio. Każda strona internetowa firmy ma konwertować. Jeśli masz zainstalowane statystyki na stronie internetowej to spójrz ile wejść na stronę było w ubiegłym miesiącu, a ile osób ponowienie na nią powróciło. Jest masz mały ruch na stronie, a do tego często aktualizujesz stronę, to prawdopodobnie połowa tego ruchu to Ty. 

W ostatnim miesiącu straciłaś prawdopodobnie około 60-90% możliwości kontaktu z potencjalnym klientem. I to się nie zmieni, jeśli Twoja strona będzie jedynie Twoim portfolio. 

Krok 5

Popraw organizację swoje pracy. Ile czasu spędzasz dziennie w Internecie. Ile z tego czau spędzasz nad projektem? Ile razy szukałaś lepszego modelu lampy, bo wydawało Ci się, że ta którą wybrałaś nie jest wystarczająco dobra. Oczywiście, jak każdemu powinno zależeć na jak najlepiej wykonanej pracy, ale czy czasami nie “wkręcasz się” za bardzo w stworzenie idealnego. Twoim zadaniem nie jest stworzenie idealnego wnętrza, Twoim zadaniem jest stworzenie projektu wnętrza, które będzie spełniać oczekiwania klientów. Ideał nie istnieje. Przy obecnie istniejącym wyborze akcesoriów na rynku, nigdy go nie osiągniesz.

Krok 6

Nie zapominaj, że Ty to Twoja marka. Ludzie nie pracują z komputerem, twoim logo, czy stroną internetową. Ludzie pracują z Tobą. Wszystko co tworzysz na codzień w swojej pracy, tworzy Twoją markę. Jeśli tworzysz ją prawdziwie, nie udajesz kogoś kim nie jesteś, nie będziesz musiała szukać idealnego klienta. To Twoi idealni klienci będą identyfikować się z Tobą. Ponadto, gdy przestajesz udawać, cały marketing i sgcialmedia przestają być koniecznym obowiązkiem, a czymś co naturalnie wypływa z Ciebie.

Krok 7

Marketing jest pierwszym obowiązkiem, jakim powinnaś się zająć w pracy. Nie praca nad projektem, nie dzwonienie do dostawców czy jeżdżenie na zakupy. Marketing jest tym, co powoduje, że klienci pojawiają się w Twojej firmie. Nie powiedziałam, że marketing ma Ci zajmować 40h tygodniowo. Ale jest to coś, co powinno być uwzględnione w Twoim kalendarzu i coś co jest dla Ciebie tak ważne jak sen. No I oczywiście powinno być wykonywane z odpowiednią strategią. O marketingu nie masz przypominać sobie, gdy brakuje klientów i rachunki czekają na zapłatę. To jest coś, co pracuje na Twój stały sukces każdego dnia.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
>

BEZPŁATNA APLIKACJA: Zobacz jak mogę Ci pomóc i uzyskaj bezpłatny dostęp do wiedzy