Beata Skrzypiec

0 comments

Niektórym osobom, które zaczynają tworzyć swoją własną firmę zależy przede wszystkim na dotarciu do jak największej ilości osób. Wokoło jesteśmy atakowani kontami na Instagramie, YouTubie, Facebooku z ogromną ilością obserwujących. Wydaje Ci się, że gwarancją sukcesu jest dotarcie ze swoją ofertą do jak największej ilości osób, ale nie tędy droga.

Jeśli na prawdę myślisz poważnie o biznesie, a do tego prowadzisz swoją firmę sam/a, to nie potrzebujesz ogromnej ilości klientów. Potrzebujesz tylko kilka, kilkanaście lub kilkadziesiąt (w zależności jaki biznes prowadzisz), którzy będą gotowi zamówić twój produkt lub usługę i bedą gotowi zapłacić za to, na ile wyceniasz swoją pracę.

Dlatego na początku zapomnij o płatnych reklamach, budowaniu listy mailingowej, czy tworzeniu swojej nowej strony internetowej. Jeśli nie wiesz, kto na prawdę jest Twoim potencjalnym klientem, wymienione przeze mnie wcześniej działania skończą się niepotrzebnie wydanymi pieniędzmi i straconym czasem.

Ale jak znaleźć swojego potencjalnego klienta?

Tutaj musimy wytłumaczyć sobie czym jest nisza. Jest to dość popularne hasło biznesowe. Z pewnością nie raz obiło Ci się o uszy. Ale co ono tak na prawdę oznacza? Nisza, to ściśle określona część w ramach większej kategorii.

Weźmy na przykład świat zdrowia i fitness – to gigantyczna kategoria. Ale rener personalny zajmujący się przygotowaniem ćwiczeń i diet wegańskich dla zabieganych mam w wieku 25-40, mieszkającymi w promieniu 50 km od Warszawy to już nisza. O niszy mówimy, gdy niemal możesz  wyobrazić sobie konkretną osobę.

Nie skupiaj się na swoim produkcie czy usługach. 

  • Pomyśl jaki problem na prawdę rozwiązują Twoje produkty i usługi? 
  • Kto najczęściej ma właśnie te problemy? 
  • Komu najbardziej Twoje produkty się przydadzą?
  • Gdzie przebywają osoby, którym twoje produkty i usługi się przydadzą?
  • Na jakich platformach internetowych przebywają? Mało tego, zanotuj sobie konkretne linki do tych platform, grup?
  • Jakie strony internetowe czytają?
  • Jakie hasztagi obserwują w social mediach?
  • Kogo obserwują na Instagramie, Pintereście, YouTubie?
  • Jak myślisz, ile czasu spędzają w Internecie w/w miejscach?
  • Opisz swojego idealnego klienta; ile ma lat, czy jest w związku, ma dzieci, co lubi, czego nie, jak spędza czas w pracy i poza nią
  • Nie zapominaj jednak o tym, aby odpowiedzieć sobie szczerze z jakimi ludźmi chcesz pracować, a z jakimi nie chcesz; na prawdę nie musisz sprzedawać i oferować swoich usług każdemu, kto tylko zapuka do Twoich drzwi. Zwłaszcza jeśli usługi, którymi się zajmujesz wymagają wielomiesięcznej współpracy, wykonanie takiego projektu będzie dla Ciebie wyzwaniem 

Wiesz już gdzie jest i kim jest Twój klient. Na tym jednak nie koniec. Skoro wiesz, gdzie przebywa Twój idealny klient, pora przyjrzeć się o czym pisze, jakie zadaje pytania w Internecie. To doskonała baza pomysłów na Twoje posty w social mediach, blogu czy po prostu przygotowania swojej oferty.

Dlaczego znalezienie swojej niszy jest ważne?

Jeśli jeszcze nie słyszałeś o Strategii Błękitnego Oceanu zapraszam na stronę blueoceanstrategy.com. Na czym ona polega? Myślę, że potrafisz wyobrazić sobie żerujące w oceanie rekiny. Gdy pojawia się ofiara (w tym wypadku potencjalny klient) wszystkie zaczynają walczyć o swój kawałek obiadu. To samo dzieje się w biznesie. Jeśli kierujesz swoją ofertę do zbyt ogólnej grupy osób, musisz walczyć o klienta ze swoją konkurencją. Jeśli ściśle określisz obraz swojego idealnego klienta, po pierwsze to Ty tworzysz popyt, po drugie znajdziesz się na terenie gdzie nie ma wielu innych rekinów. Żadnej szaleńczej konkurencji, żadnych ustalonych zasad przez innych, ani dzielenia się popytem z tonami innych, którzy są już na tym rynku.

Poza tym, tego typu praca jest znacznie mniej stresująca i dla Ciebie i dla Twojego klienta. A zadowolony klient znacznie chętnie poleci Cię kolejnym.

Podsumowanie

Znalezienie idealnej publiczności i znalezienie się w niej na początku przeraża wiele osób. W rzeczywistości to niezła zabawa w małego detektywa. Ponadto to bardzo satysfakcjonujące doświadczenie, które przyniesie korzyści na wiele lat. Nie tylko zapewni Ci pozycję eksperta w bardzo szczegółowym zakątku Twojej branży, ale sprawi także, że wszystkie działania marketingowe będą znacznie mniej kosztowne i wymagające. 

Dowiesz się dokładnie z kim rozmawiasz, zanim do Ciebie napisze czy zadzwoni. Będziesz wiedział jak prowadzić komunikację w mediach społecznościowych, mailingach i postach na blogu. Nie będziesz musiał męczyć się próbując wymyśleć o tym, co powiedzieć lub jak pomóc klientom. Prawie zaprzyjaźnisz się ze swoim idealnym klientem.

Pamiętaj: Ludzie nie tylko są skłonni zapłacić za specjalistyczne usługi, ale kiedy jesteś w stanie służyć jako ekspert, oni bardziej Ci ufają.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
>

BEZPŁATNA APLIKACJA: Zobacz jak mogę Ci pomóc i uzyskaj bezpłatny dostęp do wiedzy